PENGENALAN
Tabika Perpaduan (Taman Bimbingan Kanak-kanak)
mula diperkenalkan pada tahun 1976 di bawah Rancangan Perhubungan Masyarakat
iaitu sebanyak 25 buah kelas ditubuhkan sebagai projek rintis. Ia diwujudkan di
bandar dan pinggir bandar khususnya kawasan yang mempunyai Rukun Tetangga.
Tabika Perpaduan dilaksanakan bagi menyediakan
pendidikan awal kanak-kanak berumur 4 – 6 tahun bagi membolehkan mereka
menghayati nilai-nilai perpaduan, hidup bermasyarakat serta persediaan ke alam
persekolahan kelak.
OBJEKTIF KHUSUS
1. Menyemai
dan memupuk semangat mihibah, kejiranan dan perpaduan dikalangan kanak-kanak.
2. Menggalakkan
kanak-kanak mengamalkan nilai-nilai murni, kerohanian dan moral yang positif.
3. Menghormati
dan menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa utama dan Bahasa Inggeris sebagai
bahasa kedua.
4. Mengeratkan
hubungan serta memupuk perpaduan dikalangan ibu bapa dan masyarakat.
5. Mengamalkan
nilai agama/moral dalam kehidupan harian.
6. Memperkembangkan
konsep kendiri ke arah pembentukan peribadi dan perwatakan yang positif.
7. Memperkembangkan
keupayaan fizikal serta mempraktikkan amalan kesihatan dan keselamatan yang
betul.
8. Mewujudkan
perasan ingin tahu melalui pelbagai deria ke arah pembentukan kognitif,
penaakulan dan penyelesaian masalah serta meneroka ilmu pengetahuan.
9. Memperkembangkan
daya kretif dan estetika.
KURIKULUM
Tabika Perpaduan menggunakan Kurikulum
Prasekolah Kebangsaan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia berkuat kuasa pada 1
Januari 2003. Terdapat 6 komponen kurikulum prasekolah iaitu :
• Bahasa
dan Komunikasi;
• Perkembangan
Kognitif;
• Kerohanian
dan Moral;
• Perkembangan
Sosioemosi;
• Perkembangan
Fizikal; dan
• Kreativiti
dan Estitika.
PENDIDIKAN KO-KURIKULUM
Tabika Perpaduan
1. Pendidikan
ko-kurikulum merupakan salah satu aktiviti/program yang ditekankan
pelaksanaannya dalam pendidikan prasekolah di kelas-kelas Tabika Perpaduan.
2. Objektif
utama pelaksanaannya adalah sebagai mekanisme penyemaian dan pemupukan sikap
kendiri dan personaliti seimbang di kalangan kanak-kanak.
3. Antara
jenis aktiviti/program tersebut:
• Kelas
Fardu Ain
• Pertandingan
Kesenian
• Muzik
dan Budaya (Melukis, Mewarna, Membaca, Bercerita, Tarian, Bersajak, Pakaian
Beragam, Permainan Muzik dan Pertandingan Lagu Patriotik, Sukaneka, Tabikarama, Program Bumi Hijau, Lawatan
Sambil Belajar, Sambutan Hari Bersejarah, Sambutan Hari Peristiwa, Sambutan
Harijadi dan Perayaan Pelbagai Kaum)
4. Kegiatan
ini juga menjadi asas kepada ibu bapa/penjaga dan masyarakat setempat untuk
berinteraksi dan bertemu dalam kegiatan kemasyarakatan melalui program yang
dilaksanakan. Pertemuan dan perjumpaan yang sering dilaksanakan melalui
kegiatan kelas dan ko-kurikulum ini didapati memberi impak positif terhadap
pemupukan sosialisasi yang sihat dalam kalangan masyarakat setempat.
5. Pola
sosialisasi yang kerap berlaku ini akan mewujudkan hubungan, interaksi dan
semangat perpaduan dalam kalangan kanak-kanak, ibu bapa serta masyarakat umum.
Mengikut analisa "Kajian Keberkesanan Kurikulum dan Ko-Kurikulum Serta
Latihan Guru Tabika Perpaduan" yang dilaksanakan oleh Profesor Dr. Fatimah
Daud pada tahun 2007 menunjukkan bahawa kegiatan ko-kurikulum telah membantu
dalam penyemaian perpaduan kaum. Pelaksanaannya juga didapati pada tahap yang
baik dan memuaskan. Oleh yang demikian, langkah-langkah bagi meningkatkan
pelaksanaan aktiviti ko-kurikulum perlu diteruskan.
No comments:
Post a Comment